RSS

Δυσανεξία στη λακτόζη και υποκατάστατα γάλακτος

19 Φεβ.

 

Δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που παρουσιάζουν δυσανεξία στην λακτόζη του γάλακτος, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καταναλώσουν το τόσο απαραίτητο για τον οργανισμό γάλα.

Η δυσανεξία στη λακτόζη οφείλεται στο ότι σε μερικούς ανθρώπους απουσιάζει από το έντερο το ένζυμο λακτάση. Η λακτάση διασπά τη λακτόζη που είναι υδατάνθρακας που υπάρχει φυσιολογικά στο γάλα. Οι δυσκολίες πέψης της λακτόζης λόγω απουσίας στο έντερο της λακτάσης, προκαλούν φούσκωμα στην κοιλιά, πόνο στο στομάχι, διάρροια και αυξημένη παραγωγή αερίων από το έντερο. Υπολογίζεται ότι 6% του γενικού παιδικού πληθυσμού πάσχει από δυσανεξία στη λακτόζη.

Το πρόβλημα αντιμετωπίζεται με την κατανάλωση γάλακτος απαλλαγμένου από λακτόζη που διατίθεται σήμερα από βιολογικά καταστήματα και υγιεινής διατροφής . Επίσης το γιαούρτι και τα τυριά δεν προκαλούν το ίδιο πρόβλημα δυσανεξίας όπως το γάλα διότι είναι φτωχά σε λακτόζη.

Τα άτομα που παρουσιάζουν δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα καταναλώνοντας γάλα με διασπασμένη λακτόζη ή σχεδόν χωρίς λακτόζη. Έτσι επωφελούνται πλήρως από όλα τα πλεονεκτήματα για την υγεία που προσφέρει το γάλα.

Επίσης, υπάρχουν στο εμπόριο πολλά υποκατάστατα του γάλακτος και αυτά είναι τα φυτικά γάλατα-ροφήματα:

Γάλα σόγιας:    Είναι διατροφικά κοντά στο αγελαδινό γάλα. Περιέχει περίπου την ίδια ποσότητα πρωτεΐνης (3,5%), όπως το αγελαδινό γάλα, 2% λιπαρά, υδατάνθρακες, νάτριο, σίδηρο, ριβοφλαβίνη, ασβέστιο, φυτικές ίνες. Στερείται καζεΐνης και είναι μια καλή πηγή λεκιθίνης και βιταμίνης Ε. Επίσης περιέχει ισοφλαβόνες, οι οποίες βοηθούν στην πρόληψη διαφόρων μορφών καρκίνου, καρδιοπάθειες, η οστεοπόρωση, κλπ. Το γάλα σόγιας είναι πλούσιο σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, ενώ δεν περιέχει καθόλου χοληστερόλη. Καθώς δεν περιέχει γαλακτόζη, μπορεί να αντικαταστήσει με ασφάλεια το μητρικό γάλα σε βρέφη με δυσανεξία στη λακτόζη. Η παρουσία φυτο-οιστρογόνων είναι αυτή που κάνει ορισμένους γιατρούς να το συνιστούν στις γυναίκες που βρίσκονται στην εμμηνόπαυση. Βοηθά στην καταπολέμηση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης και στην προώθηση της υγείας των ματιών.

Εκτός από φυσικό γάλα σόγιας, θα το βρείτε και σε διάφορες γεύσεις όπως βανίλια, κακάο, φράουλα, όπως επίσης και εμπλουτισμένο με επιπλέον ασβέστιο, Ω3 και ισοφλαβόνες.

Γάλα αμυγδάλου: Περιέχει πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπος 2,2%. Δεν περιέχει λακτόζη, χοληστερόλη, γλουτένη, και ζάχαρη. Είναι πλούσιο σε μεταλλικά στοιχεία, πρωτεΐνες και ακόρεστα λιπαρά οξέα.

Το γάλα αμυγδάλου δεν περιέχει πρόσθετο αλάτι ή ζάχαρη και είναι το ιδανικό υποκατάστατο του αγελαδινού γάλακτος. Έχει πολύ ωραία γεύση και θα το βρείτε είτε φυσικό είτε με σιρόπι αγαύης.

Γάλα βρώμης: Περιέχει πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και 1,3% λιπαρά, ενώ αντίθετα, δεν περιέχει λακτόζη και χοληστερόλη. Έχει υπέροχη γεύση και θα το βρείτε φυσικό και με γεύσεις βανίλια και σοκολάτα.

Γάλα ρυζιού: Το γάλα ρυζιού δεν περιέχει χοληστερόλη και λακτόζη, ενώ ενδείκνυται για τα άτομα που παρουσιάζουν δυσανεξία στη λακτόζη και είναι αλλεργικοί στη σόγια. Περιέχει ελάχιστες πρωτεΐνες, αλλά συνιστάται σε όσους αθλούνται, διότι είναι πλούσιο σε αργά σάκχαρα, βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία. Είναι ιδιαίτερο εύπεπτο και ελαφρύ, ενώ το προτιμούν ιδιαίτερα άτομα με προβλήματα του πεπτικού συστήματος. Όσοι προτιμάτε το γάλα αυτό, να επιλέγετε αυτό που αναγράφει «εμπλουτισμένο με ασβέστιο». Κι αυτό επίσης διατίθεται σε γεύσεις φυσικό, σοκολάτας, βανίλιας και αμυγδάλου, και εμπλουτισμένο με ασβέστιο.

Φυτικά γάλατα μπορείτε να τα βρείτε και σε σκόνη, σε μεγάλη ποικιλία γεύσεων: σόγιας, αμυγδάλου, φουντουκιού, σουσαμιού, κάστανου, καρυδόψιχας, καρύδας και κινόα.

 

 

Advertisements
 

3 responses to “Δυσανεξία στη λακτόζη και υποκατάστατα γάλακτος

  1. yannidakis

    19/02/2011 at 12:27

    πινω πολυ γαλα. δλδ νομιζω πως μεσα μου υπαρχει κατα 80% γαλα και τσικουδια!
    Οπως και να’χει δεν αντιμετωπιζει καποιο προβληματα οποτε καταναλωνω φρεσκο αγελαδινο αν και δεν θα πω ποτε οχι αν βρω κατσικισιο.
    Θα ηθελα να κανεις ενα αφιερωμα για τα φρεσκα, τα μακρας διαρκειας, τα σκονης, τα light, με γευσεις κλπ.
    Να ξερουμε τι πραγματικα ειναι καλυτερο :[

     
  2. biobaxes

    19/02/2011 at 13:29

    Καλά, το κατσικίσιο είναι μακράν καλύτερο απ’όλα τα άλλα, δεν το συζητώ…

     
  3. akita

    08/10/2011 at 18:12

    Πολύ καλές πληροφορίες. Ευχαριστώ πολύ για τις εικόνες, διότι ψαχνω καιρό να βρω αλλες μάρκες που να κυκλοφορούν στη Ελλάδα πέρα από αυτές που γνωρίζω ήδη. Μεγάλωσα σε οικογένεια εθισμένη στο γάλα οπου ήταν αδιανόητο η κόρη τους να έχει δυσανεξία στο γαλα κι έτσι δεν με πήγαν πότε για μια σωστή διαγνώση. Απο την στιγμή που κόπηκε το γάλα (όχι για πλάκα, ο γιατρός το επέβαλε, δεν θέλω να εννοηθεί οτι το γάλα είναι κακό,άπλα εγώ δεν πρέπει να το καταναλώνω) έχασα επιτελούς κιλά, τα σπυράκια ΕΞΑΦΑΝΊΣΤΗΚΑΝ, δεν έχω πια δύσοσμα αέρια κι άλλες σωματικές δυσλειτουργίες. Δεν είναι ντροπή να εξετασθεί κάποιος για δυσανεξία στα γαλακτοκομικά. Υπάρχουν λύσεις διατροφής κι λήψης ασβεστίου για όλους μας, το γάλα ζωικής προέλευσης δεν είναι η μόνη λύση. 😉

     

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: