RSS

Monthly Archives: Φεβρουαρίου 2016

Υπερτροφές ή Συμπληρώματα διατροφής;

Υπερτροφές ή Συμπληρώματα διατροφής;

Υπερτροφές ή Συμπληρώματα διατροφής; Ιδού η απορία…

Τι είναι τα συμπληρώματα διατροφής; Και τι είναι οι υπερτροφές;

Όταν ακούμε τον όρο «συμπληρώματα διατροφής» εννοούμε τις υπερτροφές και το αντίθετο; Είναι δηλαδή το ίδιο πράγμα;

Οι περισσότεροι ακούγοντας τον όρο «Συμπληρώματα διατροφής», το μυαλό τους πάει σε ουσίες που χρησιμοποιούν οι αθλητές για να ντοπαριστούν ή οι bodybuildαράδες για να αυξήσουν την  μυϊκή τους  μάζα.

367519-supplements600_112825_X30613

Τα περισσότερα συμπληρώματα διατροφής που υπάρχουν στα φαρμακεία και γυμναστήρια δεν περιλαμβάνουν φυσικά προϊόντα αλλά αποτελούν μίγματα χημικών ενώσεων που δημιουργούνται στα εργαστήρια σε μία ανεπιτυχή προσπάθεια να αντιγραφεί η φύση. Πολλές από τις ουσίες αυτές, κυρίως όταν είναι λιποδιαλυτές, μπορεί όταν συσσωρευτούν στο σώμα να γίνουν τοξικές.

Με τον όρο «Υπερτροφές», αναφερόμαστε σε φυσικά/φυτικά προϊόντα, η λήψη των οποίων σαν σκοπό έχει μόνο την ενίσχυση του οργανισμού μας, και όχι την καταστροφή των ζωτικών μας οργάνων με ολέθριες συνέπειες.

Οι υπερτροφές ή αλλιώς superfoods είναι τροφές με μεγάλη συγκέντρωση πολλών υψηλής ποιότητας θρεπτικών συστατικών – είναι τροφές με μεγάλη διατροφική αξία και πολλές φυσικές βιταμίνες. Υψηλής ποιότητας συστατικό σημαίνει και θρεπτικό συστατικό με μεγάλη απορροφητικότητα από τον οργανισμό. Προσδίδουν ιδιαίτερα ευεργετικές ιδιότητες στον άνθρωπο, δικαιολογώντας παράλληλα και τον χαρακτηρισμό τους σαν υπερτροφές. Στη πραγματικότητα, πολύ δύσκολα θα βρούμε φυσικές τροφές που δεν έχουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Είναι όμως γεγονός ότι υπάρχουν και κάποιες που, κατόπιν κλινικών μελετών σε ανθρώπους, αποδεικνύεται ότι περιέχουν σε συμπυκνωμένη μορφή πολύτιμα αντιοξειδωτικά, φυτοχημικά, βιταμίνες, μέταλλα, ωμέγα 3 λιπαρά οξέα και φυτικές ίνες. superfoodsΗ διατροφική τους αξία είναι πολύ μεγαλύτερη των υπολοίπων τροφών, ενώ μικρή ποσότητα τους επαρκεί για τον εφοδιασμό του οργανισμού μας με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Δρουν προληπτικά σε μια σειρά ασθενειών όπως παχυσαρκία, υπέρταση, διαβήτης και καρδιακές παθήσεις. Συνήθως περιέχουν μεγάλη ποσότητα συστατικών που δρουν αντιοξειδωτικά, βιταμινών, μετάλλων και φυτικών ινών. Ο συνδυασμός όλων αυτών των ουσιών καθώς και η ευκολία στην κατανάλωσή τους σημαίνει ότι χωρίς πολύ κόπο μπορούμε να τα ενσωματώσουμε στη διατροφή μας και να νιώσουμε τα αποτελέσματα άμεσα.  Η αντιοξειδωτική τους ιδιότητα είναι το πρωταρχικότερο και ζωογόνο στοιχείο τους και αυτό ακριβώς προσφέρει την θεραπευτική δράση στον οργανισμό μας. Συνεπώς επιτυγχάνεται και η βελτίωση του αμυντικού μας συστήματος και ο περιορισμός στην καταστροφή των υγιών μας κυττάρων.

Η κατανάλωση υπερτροφών προάγει την ομαλή λειτουργία του οργανισμού, ενώ μειώνει το αίσθημα κόπωσης προσδίδοντας μεγαλύτερη αντοχή και ενέργεια. Βοηθάει στην δέσμευση των ελεύθερων ριζών που είναι κύρια πηγή γήρανσης, τονώνει με φυσικό τρόπο και ομαλοποιεί την λειτουργία πολλών ζωτικών οργάνων.

Σε κάθε «υπερτροφή» υπάρχουν 100 έως 200 πολύτιμα θρεπτικά στοιχεία υψηλής βιοδιαθεσιμότητας, ανάμεσα στα οποία και κάποια δυσεύρετα στα συνήθη τρόφιμα. Επομένως, άτομα που έχουν αυξημένες θρεπτικές ανάγκες, όπως οι αθλητές, ή αυτά που δεν διατρέφονται ισορροπημένα, κάνουν δίαιτα αδυνατίσματος ή ακολουθούν ειδικού τύπου διαιτολόγια όπως αποτοξίνωσης, χορτοφαγίας ή ωμοφαγίας, ωφελούνται σχεδόν πάντα από την κατανάλωση τους. Είναι επίσης ενδεχομένως χρήσιμες σε άτομα με δραστήρια ζωή, που κουράζονται πολύ, έχουν μειωμένη ενέργεια ή νιώθουν εξασθενημένα. Όμως, η κατανάλωσή τους δεν υποκαθιστά την αναγκαιότητα για μια πιο ισορροπημένη και ποικίλη διατροφή. Λόγω των αυξημένων στις μέρες μας υποχρεώσεων, της έντασης της ημέρας και του στρες που μας καταβάλει, και κυρίως λόγω της έλλειψης χρόνου, στρεφόμαστε όλοι σε μια γρήγορη διατροφική λύση, που δεν προσφέρει τίποτα στον οργανισμό. Για τον λόγο αυτό, αυτού του είδους οι τροφές έχουν αποκτήσει πάρα πολλούς οπαδούς σε όλο τον κόσμο και έχουν γίνει η νέα τάση της μόδας. Οι υπέρμαχοι των υπερτροφών υποστηρίζουν ότι η συστηματική τους κατανάλωση αυξάνει τη ζωτική ενέργεια, αποτοξινώνει και αναζωογονεί το σώμα, το βοηθάει να λειτουργεί καλύτερα, να διατηρείται υγιές και να έχει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στις ασθένειες. Τονίζουν μάλιστα ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι ευεργετικές τους ιδιότητες στην υγεία είναι ευθέως συγκρίσιμες με εκείνες πολλών φαρμάκων, χωρίς όμως τις παρενέργειές τους, αφού πρόκειται για εντελώς φυσικές τροφές.

Σε συνδυασμό με μια υγιή και ισορροπημένη διατροφή, οι υπερτροφές μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση της υγείας, την πρόληψη της γήρανσης και των εκφυλιστικών ασθενειών, τη διατήρηση του φυσιολογικού σωματικού βάρους αλλά και της ψυχικής ισορροπίας.

Ποιες τροφές όμως εννοούμε με τον όρο «Υπερτροφές»;

top-10-superfoods-list

Στις τροφές αυτές περιλαμβάνεται ένας τεράστιος αριθμός προϊόντων, απ’ όλες τις ομάδες των τροφών. Και γενικότερα θα έλεγα ότι οι περισσότερες από τις τροφές που καταναλώνουμε, θα μπορουσαν να ονομαστούν έτσι. Μήπως το κεχρί, το φαγόπυρο, η βρόμη κι ο λιναρόσπορος δεν είναι υπερτροφές; Μήπως το λάδι καρύδας, η μελάσα ή η κάνναβη δεν συμπεριλαμβάνονται στις υπερτροφές; Επίσης, στις υπερτροφές εντάσσονται και όλα τα πολυδύναμα φρουτάκια, όπως το ιπποφαές, το γκότζι μπέρρυ, το ρόδι κλπ., τα λεγόμενα «Σούπερ φρούτα». Συγκεκριμένα όμως, με τον όρο «υπερτροφές», αναφερόμαστε σε προϊόντα που δεν καταναλώνονται ως τροφές στο τραπέζι μας ( κεχρί, αμάρανθος κ.α.) ούτε ως σνακ (τα σουπερφρούτα), αλλά αποκλειστικά και μόνο σαν συμπληρώματα διατροφής. Οι τροφές λοιπον αυτές, που χαρακτηρίζονται με τον όρο «Υπερτροφές» είναι: οι πυρίνες βερίκοκου, ο χυμός του νόνι και της αλόης, οι σπόροι του κακάο και του ψύλιουμ, τα προϊόντα διατροφικής κάνναβης,  η διατροφική μαγιά, η σπιρουλίνα, το γανόδερμα, η χλωρέλα, η γκραβιόλα, το σιταρόχορτο, τα μελισσοκομικά προϊόντα (γύρη, βασιλικός πολτός, πρόπολη) κλπ. Είναι δηλαδή φυτικά-φυσικά προϊόντα, που καταναλώνονται ως τροφές.

Είναι τροφές και όχι απλά συμπληρώματα διατροφής!157f4905-aa0f-4f67-8e60-a10d6affc665

 

Πηγή: Απόσπασμα από το βιβλίο «Φαγούδια με Βιο-λογικές αποπλανήσεις» 12162612_1047099125320823_975940705_o (2)της Παναγιώτου Ελένης

 

 

 

 

 
 
 
Αρέσει σε %d bloggers: